احساس و ادراک در روانشناسی و مقایسه آن با دیدگاه ملاصدرا: ماهیت، فرایند و گستره
هدف این پژوهش بررسی «احساس و ادراک در روانشناسی و مقایسه آن با دیدگاه ملاصدرا» است. بدین مظور ابتدا با مراجعه به منابع روانشناختی معتبر مانند آثار بروس گلداشتاین، جیمز کالات، اتکینسون و هیلگارد آخرین دیدگاهها درباره احساس و ادراک استخراج گردید؛ سپس به کتابهای دست اول ملاصدرا نظیر اسفار، مفاتیح الغیب و شواهد الربوبیه بهویژه مباحث مربوط به قوای حسی و نحوه ادراک مراجعه گردید و دیدگاه ایشان در این زمینه گردآوری شد. یافتهها به روش توصیفی- تحلیلی با همدیگر مقایسه گردید و نتایج ذیل به دست آمد: 1- از نگاه عمده روانشناسان، ماهیت احساس و ادراک امری مادی و از جنس موادی مغزی نخاعی و نهایتاً فعالیت آن است. 2- ادراک طی هفت مرحله رخ میدهد که از مواجهه انسان با محرک بیرونی آغاز شده، به تجربه هشیار در ارتباط با محرک خارجی و اتخاذ رفتار مناسب در ارتباط با آن پایان مییابد. 3- گستره ادراک به مدرکات حسی محدود میگردد و برای انسان ادراکی از سنخ دیگر رخ نمیدهد یا دست کم با تردید مواجه است. 4-از نظر ملاصدرا احساس و ادراک صرفاً برای نفس اتفاق میافتد که جوهری مجرد است و امر ادراکشده یا صورت ذهنی امری مجرد و فعل و تولید نفس است که نفس آن را هماهنگ با تغییر بدنی میسازد. 5- ادراک حسی طی پنج مرحله رخ میدهد که از مواجهه با شیء خارجی آغاز میشود و به ساخت صورت مجرد هماهنگ با آن توسط نفس و تفسیر و تحلیل آن خاتمه مییابد. 6– ادراک در انسان به ادراک حسی محدود نیست و علاوه بر آن از ادراک شهودی، نقلی، وحیانی و عقلی نیز برخودار است؛ بلکه ادراکهای شهودی و عقلی پایه دیگر ادراکات حتی ادراکهای حسی هستند.

اسناد
پیوست | اندازه |
---|---|
احساس و ادراک در روانشناسی و مقایسه آن با دیدگاه ملاصدرا: ماهیت، فرایند و گستره | 854.48 کیلوبایت |
موضوع
قالب
لینک متن مقاله