سقط جنین و استدلال ”آغاز فعالیت مغز“
سقط جنین یکی از مسائل مهم در حوزه اخلاق پزشکی است که در دهههای اخیر ذهن برخی از فیلسوفان اخلاق را به خود مشغول کرده است. باروخ برودی یکی از فیلسوفان اخلاق است که مدعی است ادعاهای مطرح شده برای آغاز حیات انسانی جنین از جمله نخستین حرکت جنین در رحم، به ادراک درآمدن از سوی انسانهای دیگر، زیستپذیری خارج رحم و وجود مستقل داشتن، هیچکدام نمیتواند ویژگیای ضروری برای انسانبودن جنین باشد. او آغاز حیات انسانی جنین را از راه تحلیل مرگ به دست آورده و معتقد است که چون انسان با ایست بازگشتناپذیر مغز و به بیان دیگر، مرگ مغزی مرده بهحساب میآید و دیگر او را انسان بهشمار نمیآورند، پس آغاز حیات انسانی نیز با آغاز فعالیت مغز در جنین آغاز میشود. برودی مدعی است که فعالیت مغزی جنین در زمانی میان هفته دوم تا پایان ماه سوم آغاز شده و درنتیجه جنین در این زمان بهیقین انسان میشود و سقطکردن آن بهلحاظ اخلاقی نادرست است. در این مقاله به بررسی و نقد دیدگاه باروخ برودی پرداخته میشود.