رفتن به محتوای اصلی

ارزیابی انتقادی مواجهه مک‌گراث با الحاد تکاملی داوکینز

تاریخ انتشار:
تصویر جلد رساله

ریچارد داوکینز به عنوان بزرگترین مبلغ الحاد جدید در آثار متنوع خود به دفاع از الحاد مبادرت ورزیده است. در سوی مقابل آلیستر مک‌گراث ـ زیست‌شناس و الهیدان ـ به دفاع پرشور از خداباوری همت گمارده است. الحاد جدید در سالهای اخیر که با استفاده از علم و مخصوصاً نظریه تکامل درصدد ارائه تفسیری کاملاً مادی از جهان هستی برآمده، پاسخی درخور، منطقی و مورد قبول جامعه علمی را می‌طلبد. داوکینز علم و دین را در تعارض با یکدیگر می‌داند. وی ضمن طرح انتخاب طبیعی انباشتی و تقریر برهان نامحتملی، وجود خدا را در کمترین احتمال ممکن قرار داده و در نهایت، باور الحادی را استنتاج می‌نماید. او همچنین، با رویکرد الحادی به تبیین تکاملیِ منشأ دین پرداخته و در این راستا از فرضیه «دین به مثابه یک امر فرعی» و همچنین فرضیه «مم» سود جسته است. وی درصدد است تا کارکردهایی که برای دین برشمرده‌اند را با رویکرد الحادی و علمی نفی نماید. در سوی مقابل، مک‌گراث با طرح اندیشه «پوما» و «رئالیسم انتقادی» درصدد است میان علم و دین تلائم ایجاد نماید. وی برهانِ نامحتملی داوکینز و همچنین اندیشه ممتیکِ وی را با روش علمی که موافق مشیِ داوکینز است، پاسخ می‌دهد. به نظر مک‌گراث تبیینِ صرفا زیست‌شناختی از منشأ دین، نادرست بوده و ناشی از خلط میان تکامل زیستی و تکامل فرهنگی است. مک‌گراث با مشیِ رئالیسم انتقادی خویش، تلاش می‌نماید از کارکردهای اخلاقی و روانی دین، دفاع نماید. به نظر مک‌گراث تحقیقات علمی از رابطه‌ای معنادار میان التزام به دین و کارکردهای مثبت دین، حکایت می‌نماید که البته داوکینز به چنین تحقیقاتی توجه نمی‌نماید. اندیشه پوما و طرح رئالیسم انتقادی از سوی مک‌گراث، مدعای داوکینز مبنی بر تعارض میان علم و دین را اگرچه می‌تواند دچار چالش نماید؛ اما مستعد گرفتار شدن در نوعی نسبیت‌گرایی معرفت‌شناختی نیز می‌باشد. نقد‌های مک‌گراث بر اندیشه ممتیک و برهان نامحتملیِ داوکینز قرین توفیق بوده؛ اما در عین حال اشکالاتی به آن‌ها وارد است. در بحث منشأ و کارکرد دین اگرچه در مجموع اشکالات مک‌گراث به داوکینز مفید و اثر بخش است؛ اما در برخی موارد، تبیین کافی و جامعی از سوی وی صورت نپذیرفته است.

اسناد
پیوست اندازه
788792-sample.pdf 945.83 کیلوبایت
بازگشت بالا