رفتن به محتوای اصلی

وجوه تشابه و تفاوت نوظهورگرایی با علم النفس ملاصدرا

تاریخ انتشار:
مقاله حاضر به بررسی مقایسه ‏ای نظریۀ حکمت متعالیه دربارۀ حدوث و نحوۀ وجود نفس با یکی از نظریات فلسفۀ ذهن معاصر در این‏ باره می‌پردازد. ابتدا به‌تفصیل نظریۀ مشهور به «نوظهورگرایی» واکاوی می‌شود و با تفکیک دو نسخۀ قوی و ضعیف این نظریه، دو چالش مهم تبیینی که فیلسوفان فیزیکالیست علیه این نظریه اقامه کرده ‏اند را توضیح داده‌ایم. در ادامه، ضمن مروری اجمالی بر نظریۀ صدرالمتألهین دربارۀ حدوث و مراتب نفس، شباهت و تفاوت آن با نسخۀ قوی نوظهورگرایی بررسی شده است. سپس، ضمن تأکید بر جنبه‏ های اساسی شباهت و برخی تفاوت‏ های این دو نظریه، نشان داده ایم که چالش ‏های پیش روی نوظهورگرایی که از سوی فیزیکالیست‏ها مطرح شده نیز قابل بازسازی در برابر نظریۀ ملاصدرا است. نگارنده در انتها با اشاره به برخی توضیحات فیلسوفان صدرایی دربارۀ رابطۀ نفس‌ـ‌‌‌بدن، آن را در مواجهه با اشکالات و ابهامات فیزیکالیست‏ های معاصر کافی نمی ‏بیند و فلسفۀ صدرا را در راستای چالش تبیینی مذکور نیازمند تکمیل می‏داند. بیان نقاط اشتراک و افتراق این دو دیدگاه و تشریح برخی کاستی‏ ها و ابهامات نظریۀ حکمت متعالیه برای مواجهه با اشکالات فیزیکالیستی معاصر، از نوآوری‏ های این مقاله است.
بازگشت بالا